業績リスト

年度別

2025
  • 学術雑誌論文(査読付き)
著者 タイトル 雑誌名 ページ URL
2025 Shimojo, S., Hayashi, Y. Age-Related Differences in Explanatory Activities during Collaborative Learning with Concept Maps: Experimental Investigation Using Epistemic Network Analysis International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning accepted
2025 Hayashi, Y., Shimojo, S., Kawamura, T. Scripted interventions versus reciprocal teaching in collaborative learning: A comparison of pedagogical and teachable agents using a cognitive architecture Learning and Instruction 96 102057 https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2024.102057
  • 国際会議論文(査読付き)
著者 タイトル 会議名 ページ 採択率 開催地 URL
2025 Hayashi, Y., Shimojo, S. Influences of Language Expressions in Group Decision Making: Exploring Verbal Probability Expressions in Group Discussions with Conversational Agents Proceedings of the 46th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci 2025) 5498-5504 70%(897/1275) San Francisco(U.S.A) https://escholarship.org/uc/item/8f60j7gn
2025 Shimojo, S., Hayashi, Y. Using Erroneous Worked-out Examples for Supporting Collaborative Learning: An Investigation Based on the Cognitive Model of Link Errors using ACT-R Proceedings of the 46th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci 2025) 6308 86%(1100/1275) San Francisco(U.S.A) https://escholarship.org/uc/item/9468h8w2
2025 Watanabe, E., Shimojo, S., Hayashi, Y. Schema-Induced Emotional Arousal Enhances Task Performance: A Pupillometric Investigation of Top-Down Cognitive Influence​ Proceedings of the 46th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci 2025) 6331 86%(1100/1275) San Francisco(U.S.A) https://escholarship.org/uc/item/4wr73565
2025 Hayashi, Y., Shimojo, S., Kawamura, T. Collaborative Learning Driven by an Erroneous TeachableAgent Leveraging Different Perspectives: Comparing Egocentric vs. Exocentric Feedback using ACT-R Proceedings of 26th International Conference on Artificial Intelligence in Education(AIED2025) 349-356 35%(280/800) Palermo(Italy) https://doi.org/10.1007/978-3-031-98465-5_44
2025 Hayashi, Y., Shimojo, S., Kawamura, T. Experimental Investigation on Reciprocal Teaching Using Misconception-Based Teachable Agents in Collaborative Learning Proceedings of the 18th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning(CSCL2025) International Society of Learning Sciences 46-54 28% (29/104) Helsinki(Finland) https://repository.isls.org/bitstream/1/11894/1/CSCL2025_46-54.pdf
2025 Hayashi, Y., Kiuchi, K., Shimojo, S., Abe, L., Watanabe, E. A Comparative Study of Older and Younger Adults Using Solution-Focused Brief Therapy with an Active Listening Counseling Robot Proceedings of the 20th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI2025) 1337-1341 Melbourne (Australia) https://dl.acm.org/doi/abs/10.5555/3721488.3721675
  • 国内学会・研究会論文(査読なし)
著者タイトル会議名ページ開催地
2025大麻紀真・下條志厳・林勇吾エージェントとの最後通牒ゲームにおける認知行動モデル:状態遷移確率を用いた検討日本認知科学会第42回大会発表論文集807-810東京
2025渡邊咲花・下條志厳・林勇吾スキーマの活性化に伴う感情喚起が単純反応時間課題の反応時間に与える影響:瞳孔散大と反応時間に着目した検討日本認知科学会第42回大会発表論文集702-705東京
2025下條志厳・王 凱・木内敬太・首藤祐介・林勇吾高齢者のための解決志向アプローチに基づく傾聴エージェント:問題志向アプローチとの比較による実験的検討日本認知科学会第42回大会発表論文集714-717東京
2025渡邊咲花・下條志厳・林勇吾高齢者の認知症支援に向けたシステマティックレビュー:メタバース環境と認知モデル,大規模言語モデルに焦点を当てた検討電子情報通信学会技術研究報告, 125(153)51-56京都
2025大麻紀真・下條志厳・林勇吾エージェントの行動戦略が個人の主観的評価に与える影響:最後通牒ゲームを用いた実験的検討 電子情報通信学会技術研究報告, 125(46)149-155沖縄
2025下條志厳・王 凱・木内敬太・首藤祐介・林勇吾高齢者施設の入居者を対象としたメタバース環境における解決志向アプローチ:ポジティブ・ネガティブ情動と自己開示に着目した事例研究電子情報通信学会技術研究報告, 125(46)172-177沖縄
2025渡邊咲花・下條志厳・林勇吾スキーマの活性化による知覚運動学習への影響:単純反応時間課題と系列反応時間課題の比較電子情報通信学会技術研究報告, 124(434)17-22浜松
2025大麻紀真・下條志厳・渡邊咲花・林勇吾エージェントの行動戦略が個人の意思決定に与える影響:最後通牒ゲームを用いた実験的検討電子情報通信学会技術研究報告, 124(434)188-193浜松
2025下條志厳・王 凱・木内敬太・首藤祐介・林 勇吾高齢者を対象としたメタバース環境における解決志向アプローチ:リフレクションが満足度と発話数に与える影響HAIシンポジウム2025発表論文集G-29大阪
2025渡邊咲花・下條志厳・林勇吾単純反応時間課題の遂行中における連想刺激の影響:嗅覚刺激呈示時の瞳孔散大と反応時間の関係に着目した実験的検討電子情報通信学会技術研究報告, 124(360)15-21大阪
2025下條志厳・王 凱・木内敬太・首藤祐介・林 勇吾メタバース環境における高齢者に対する傾聴カウンセリング:解決志向アプローチによるシステムへの印象評価に関する検討電子情報通信学会技術研究報告, 124(360)84-88大阪
2024
  • 学術雑誌論文(査読付き)
著者 タイトル 雑誌名 ページ URL
2024 下條志厳・林勇吾 ICAP理論に基づいた協同学習支援のためのプロンプト提示手法に関する実験的検討 認知科学 31 4 537-551 https://doi.org/10.11225/cs.2024.022
2024 Nishida, Y., Shimojo, S., Hayashi, Y. Conversational agent dynamics with minority opinion and cognitive conflict in small-group decision-making Japanese Psychological Research in press https://doi.org/10.1111/jpr.12552
2024 Ohmoto, Y., Shimojo, S., Morita, J., Hayashi, Y. Estimation of ICAP States Based on Interaction Data During Collaborative Learning Journal of Educational Data Mining 16 2 149-176 https://doi.org/10.5281/zenodo.14283893
2024 下條志厳・大本義正・森田純哉・林勇吾 外化された自己-他者の知識の差異への気づきの促進:協調的な説明活動の支援に関する実験的検討 電子情報通信学会論文誌D J107-D 1 1-11 https://doi.org/10.14923/transinfj.2022JDP7048
  • 国際会議論文(査読付き)
著者 タイトル 会議名 ページ 採択率 開催地 URL
2024 Hayashi, Y., Shimojo, S., Kawamura, T. Designing learner-centered collaborative learning by incorporating AI-based teacher/learner agents with a cognitive model Proceedings of the 32nd International Conference on Computers in Education. Asia-Pacific Society for Computers in Education (ICCE2024) 107-109 Manila(Philippines) https://drive.google.com/file/d/10ABLxZNUWuCM5x1ic_5vNA4398xkpBvH/view
2024 Shimojo, S., Hayashi, Y. How Working Memory Influences Knowledge Reconstruction in CollaborativeLearning: Investigation Using Human Experimentation and ACT-R Simulation Proceedings of the 22nd International Conference of Cognitive Modeling (ICCM2024) 165-171 Tilburg(Netherlands) https://acs.ist.psu.edu/papers/ICCM2024Proceedings.pdf
2024 Hayashi, Y., Shimojo, S., Kawamura, T. Learning with a Scripted AI Tutor or a Virtual AI Learner: Experimental Investigation of Collaborative Learning Using CoCot Proceedings of the 4th Annual Meeting of the International Society of Learning Sciences(ISLS2024) 11-18 Buffalo(U.S.A.) https://repository.isls.org/handle/1/10495
  • 国内学会・研究会論文(査読なし)
著者タイトル会議名ページ開催地
2024渡邊咲花・下條志厳・林勇吾嗅覚を介した記憶想起が注意課題に与える影響:SRT課題の反応時間に着目した実験的検討電子情報通信学会技術研究報告, 124(263)24-29大阪
2024渡邊咲花・下條志厳・林勇吾嗅覚刺激による連想が反応時間課題に与える影響日本認知科学会第41回大会発表論文集708-711東京
2024下條志厳・王凱・木内敬太・林勇吾解決志向アプローチを用いたVR 版傾聴エージェント:高齢者のメンタルヘルスと印象評価に関する検討日本認知科学会第41回大会発表論文集666-669東京
2024渡邊咲花・下條志厳・木内敬太・林勇吾対話システムを用いた高齢者の認知症予防に向けたシステマティックレビュー電子情報通信学会技術研究報告, 124(161)23-28神戸
2024下條志厳・横光健吾・林勇吾大学生のキャリアに関する臨床カウンセリングの対話分析:傾聴システムの開発に向けた検討電子情報通信学会技術研究報告, 124129-134沖縄
2023
  • 学術雑誌論文(査読付き)

  • 国際会議論文(査読付き)
著者 タイトル 会議名 ページ 採択率 開催地 URL
2023 Meza, X. V., Shimojo, S., Hayashi, Y. Semantic Network Analysis of a Learning Task Among Japanese Students of Psychology Proceedings of 29th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing (CollabTech 2023) 168-175 37.5%(12/32) Osaka(Japan) https://doi.org/10.1007/978-3-031-42141-9
2023 Watanabe, E., Shimojo, S., Hayashi, Y. Influence of olfactory stimulation on problem-solving work performance: Experimental study on the effect of coffee aroma Proceedings of 29th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing (CollabTech 2023) 43-48 Osaka(Japan) https://drive.google.com/file/d/1dP8M6_m5TKcMxm_m4rywVRQwvsZT6vKQ/view?usp=drive_link
2023 Meza, X. V., Shimojo, S., Hayashi, Y. Online Cognition Networks in Collaborative Learning among Japanese Youngsters and Elders Proceedings of the 13th International Conference on Cognitive Science(ICCS2023) 23 Seoul(Korea) https://cogsci.or.kr/?page_id=129
2023 Morita, J., Kano, M., Shimojo, S., Ohmoto, Y., Hayashi, Y. Model-based Support for Collaborative Concept Mapping in an Open-ended Domain Proceedings of the 19th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2023) 404-411 Corfu(Greece) https://doi.org/10.1007/978-3-031-32883-1_37
  • 国内学会・研究会論文(査読なし)
著者タイトル会議名ページ開催地
2023林勇吾・下條志厳・河村竜幸CoCot:コンセプトマップを用いた協同学習の学習支援システム電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーショングループ(HCG)シンポジウム2023B-1-2北九州
2023渡邊咲花・下條志厳・林勇吾嗅覚刺激が問題解決の作業パフォーマンスに与える影響:コーヒーの香りの効果に着目した実験的検討日本認知科学会第40回大会発表論文集298-301函館
2023下條志厳・林勇吾Erroneous worked-out example による概念理解の促進効果:事前知識に着目した実験的検討日本認知科学会第40回大会発表論文集562-565函館
2023下條志厳・林勇吾コンセプトマップを用いた協同学習におけるworked example effect:Erroneous examplesに着目した実験的検討人工知能学会第97回先進的学習科学と工学研究会資料7-12岡山
2022
  • 学術雑誌論文(査読付き)

  • 国際会議論文(査読付き)
著者 タイトル 会議名 ページ 採択率 開催地 URL
2022 Shimojo, S., Hayashi, Y. The Influence of Awareness of a Difference between Concept Mapson Transfer: Experimental Investigation on the Efficacy in Collaborative Learning Proceedings of the 30th International Conference on Computers in Education. Asia-Pacific Society for Computers in Education (ICCE2022) 176-181 39%(60/153) Kuala Lumpur(Malaysia) https://icce2022.apsce.net/uploads/P1_C2_26.pdf
2022 Hayashi, Y., Shimojo, S. Relevant Knowledge Use During Collaborative Explanation Activities: Investigation by Laboratory Experiment and Computer Simulation Using ACT-R Proceedings of 28th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing (CollabTech 2022) 52–66 47%(18/38) Santiago (Chile) https://doi.org/10.1007/978-3-031-20218-6_4
2022 Hayashi, Y., Shimojo, S. Modeling perspective taking and knowledge use in collaborative explanation: Investigation by laboratory experiment and computer simulation using ACT-R Proceedings of the 23rd International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED2022) 647–652 39%(77/197) Durham(UK) https://doi.org/10.1007/978-3-031-11644-5_62
2022 Ohmoto, Y., Shimojo, S., Morita, J., Hayashi, Y. Investigating Clues for Estimating Near-Future Collaborative Work Execution State based on Learners' Behavioural Data during Collaborative Learning Proceedings of the 18th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2022) 343–349 Bucharest(Romania) https://doi.org/10.1007/978-3-031-09680-8_32
  • 国内学会・研究会論文(査読なし)
著者タイトル会議名ページ開催地
2022下條志厳・林勇吾協同学習時の知識利用におけるワーキングメモリと共感性:ACT-Rを用いた実験室実験とコンピュータシミュレーションによる検討日本認知科学会第39回大会論文集829-832online
2022大津耕陽・下條志厳・木内敬太・林勇吾チャットボットによる対話的な傾聴支援に向けた会話タスクに着目した検討電子情報通信学会技術研究報告, 121(363)55-60online
2022下條志厳・横光健吾・林勇吾傾聴カウンセリングにおけるインタラクションの分析 ~ 発話プロトコルに着目した検討 ~電子情報通信学会技術研究報告, 121(363)71-74online
2021
  • 学術雑誌論文(査読付き)
著者 タイトル 雑誌名 ページ URL
2021 下條志厳・林勇吾 協同学習におけるコンセプトマップを用いた説明活動のファシリテーション 協調的プロセスと論争的プロセスに着目した検討 認知科学 28 4 499-521 https://doi.org/10.11225/cs.2021.004
2021 林勇吾・下條志厳 ロボットを用いた創造的認知の支援に向けたファシリテーション方法に関する実験的検討 知能と情報 33 4 768-776 https://doi.org/10.3156/jsoft.33.4_768
  • 国際会議論文(査読付き)
著者 タイトル 会議名 ページ 採択率 開催地 URL
2021 Shimojo, S., Hayashi, Y. Laboratory Study on ICAP Interventions for Interactive activity Investigation Based on Learning Performance Proceedings of the 29th International Conference on Computers in Education. Asia-Pacific Society for Computers in Education (ICCE2021) 132-141 25.9%(30/116) online https://icce2021.apsce.net/wp-content/uploads/2021/12/ICCE2021-Vol.I-PP.-132-141.pdf
2021 Ohmoto, Y., Shimojo, S., Morita, J., Hayashi, Y. Investigating Clues for Estimating ICAP States based on Learners' Behavioural Data during Collaborative Learning Proceedings of the 17th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2021) 224-231 24% online https://doi.org/10.1007/978-3-030-80421-3_24
2021 Hayashi, Y., Shimojo, S. Investigating gaze behavior of dyads in a collaborative explanation task using a concept map: Influence of facilitation prompts on perspective taking Proceedings of the 1st Annual Meeting of the International Society of Learning Sciences(ISLS2021) 149–152 42%(14/33) online https://2021.isls.org/proceedings/
  • 国内学会・研究会論文(査読なし)
著者タイトル会議名ページ開催地
2021大津耕陽・林勇吾・下條志厳・田村昌彦・泉朋子VR環境における不公平回避行動に関する分析:最終通告ゲームを用いた実験的検討日本認知科学会第38回大会論文集205-211online
2021下條志厳・林勇吾・大本義正・森田純哉協同学習のためのコンセプトマップ作成ツールの開発と評価日本認知科学会第38回大会論文集105-110online
2021下條志厳・林勇吾インタラクティビティの高い協同学習の支援に向けた実験的検討人工知能学会第91回先進的学習科学と工学研究会資料111–116online
2020
  • 学術雑誌論文(査読付き)

  • 国際会議論文(査読付き)
著者 タイトル 会議名 ページ 採択率 開催地 URL
2020 Shimojo, S., Hayashi, Y. Prompting Learner-Learner Collaborative Learning for Deeper Interaction: Conversational Analysis Based on the ICAP Framework Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education(ICCE2020) 177–182 57.52% (88/153) online https://library.apsce.net/index.php/ICCE/article/view/3916/3791
2020 CAI, Y., Shimojo, S., Hayashi, Y. Observing Facial Muscles to Estimate the Learning State During Collaborative Learning: A Focus on the ICAP Framework. Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education(ICCE2020) 119–126 25.70% (28/153) online https://v0.apsce.net/icce/icce2020/proceedings/paper_105.pdf
  • 国内学会・研究会論文(査読なし)
著者タイトル会議名ページ開催地
2020下條志厳・林勇吾プロンプト提示による協同プロセスの促進:ICAPに着目した実験的検討日本認知科学会第37回大会発表論文集939–945online
2020CAI Yuying・下條 志厳・林 勇吾表情筋による協同学習プロセスの推定:ICAP に着目した検討日本認知科学会第37回大会発表論文集202–207online
2019
  • 学術雑誌論文(査読付き)

  • 国際会議論文(査読付き)
著者 タイトル 会議名 ページ 採択率 開催地 URL
2019 Shimojo, S., Hayashi, Y. How shared concept mapping facilitates explanation activities in collaborative learning: An experimental investigation into learning performance in the context of different perspectives Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education(ICCE2019) 172–177 50%(100/200) Kenting(Taiwan) http://ilt.nutn.edu.tw/icce2019/04_Proceedings.html
2019 Hayashi, Y., Wakabayashi, K., Shimojyo, S., Kida, Y. Using decision support systems for juries in court: Comparing the use of real and CG robots Proceedings of the 14th Annual ACM/IEEE International Conference on Human Robot Interaction (HRI2019) LBR 556–557 Daegu(Korea) https://dl.acm.org/doi/abs/10.5555/3378680.3378785
  • 国内学会・研究会論文(査読なし)
著者タイトル会議名ページ開催地
2019下條志厳・林勇吾他者の知識を可視化した協同学習における会話活動と学習パフォーマンスの関係性:ターンテイキングと知識の収束に着目して 日本認知科学会第36回大会発表論文集748–752浜松
2019下條志厳・林勇吾コンセプトマップを用いた協同学習ペアの説明活動に関する実験的検討:学習パフォーマンスにおける理解度と異なる視点の発現に着目した分析電子情報通信学会技術研究報告, 119(38)87–91沖縄